För några veckor sedan kom rapporten att unga svenskar läser
allt mindre. Kort därefter fick vi siffror på den pågående ljudboksboomen med
rekordförsäljning av nya abonnemang. Samtidigt presenterades en konsumentundersökning
kring varför människor väljer ljudböcker i allt högre grad. Det handlar
tydligen inte alls om möjligheterna till multitasking som annonskampanjerna
tycks tro, utan sällskapet av en annan människas röst. Vi lyssnar på ljudböcker
för att känna oss mindre ensamma.
Bokmässan i Göteborg har precis avslutats för den här
gången, och med stigande publiksiffror och stor försäljning så känns det inte
som om pappersboken är på väg att dö. Visserligen lockade ljudboksföretagen med
fina erbjudanden, och Storytel hade generöst pris på sin egen e-boksläsare, men
i stort sett alla människor bar runt på en kasse med en pappersbok i. Samtidigt som man satsade på digitalisering och bootcamp i e-sport. Berättelser för olika format.
Mässans sista dag var jag och lyssnade på ett samtal om
berättelsens kraft, mellan ryske Dmitrij Gluchovskij och sydkoreanske Un-sun
Kim. Frågeställningen för samtalet berörde om vi befinner oss i en litterär
kris i en samtid där rörlig bild är en så viktig del av vår moderna kultur.
Dmitrij Gluchovskij har gjort sig ett namn med sin framtidstrilogi
”Metro”. En dystopi om en värld som vandrat vidare efter en stor
kärnkraftsolycka. Eftersom Moskvas tunnelbana är konstruerad att kunna fungera
som skyddsrum har människorna som tog sin tillflykt under jorden överlevt och i
tunnelsystemet har livet sakta skapat sig nya rum. Varje tunnelbanestation har
fått sin nisch av människor och mellan tunnlarna blomstrar en tolkning av den
gamla världen. Serien om Metro har blivit en global succé och Gluchovskij bjöd
tidigt in fansen att interagera med berättelsen via olika webbsidor och forum.
Det här var i internets barndom och hela berättelsen började med att författaren
publicerade kapitel på en hemsida. I dagsläget har han varit tvungen att stänga
ner den formen av kanaler och kommunikation med fansen, då en hel del människor
kritiserat has verk grovt när man inte accepterat att berättelsen tagit riktningar
man inte själv önskat. I dagsläget har en remake av tv-spelet ”Metro: Exodus”
nått sin publik med helt ok mottagande, och där finns stora möjligheter för spelaren
att själv påverka berättelsens och karaktärernas utveckling.
Gluchovskij är just nu aktuell med en följetong på Storytel
som heter ”Utpost” och som är skriven direkt för ljud. Fast i det här samtalet
berättar han att från början var tanken att det skulle bli en tv-serie, men den
ryska censuren satte stopp för produktionen. Istället gick manuset i stort sett
orört över till en ljudboksversion som därmed följer tv-seriens dramaturgi. I
Ryssland omfattar censuren nämligen inte ljud. Det blir som en dramatisering,
en avancerad radioteater. Och vi ber om Guds försyn att det inte slår tillbaka på dess författare.
Man kan i sammanhanget fråga sig om det ställs andra krav på
en författare av idag, eftersom det material man skriver ska kunna anpassas
till ett flertal olika media. Inte minst sociala medier - och webbsidor, film,
streaming av både ljud och bild, bloggar…..vi svämmar över av möjliga kanaler
för berättelser. Det handlar om att nå läsaren där läsaren är. Och samtidigt
handlar inte litteraturen i sig själv om läsaren. Ser vi historiskt så började
vi berätta historier för varandra vid lägereldarna, långt innan vi tänkt tanken
på skrivtecken. När det kom så långt att vi ville komplettera vår muntliga
tradition och bevara våra texter så ristade vi i sten, och på skinn, och Gilgamesheposet ristades
på lertavlor. Sedan tog papyrus vid. Textrullar. När
föremålet vi känner som bok introducerades skrev man för hand och kopierade för
hand. Och vår vän Johann samlade typer och prövade att trycka.
Nu förfasas
vi över e-boken och ljudboken och webbsidan och sociala mediers mikrobloggande,
och jag har svårt att se varför det skulle vara så farligt. Gluchovskij betonar
i samtalet att media förändras. Men att kärnan handlar om berättelsen – inte om
vilket format berättelsen berättas via.
Och med det sagt drar jag fram en tummad pocket med Illiaden
och tänker på att dess upphovsman Homeros själv var blind och berättade sina historier om
hjältar och trojaner muntligt, eventuellt vid en sprakande eld. Det finns en omslutande trygghet i den kunskapen när jag slår upp första sidan.
Dmitrij Gluchovskijs böcker kan bland annat beställas från AdLibris
Dmitrij Gluchovskijs böcker kan bland annat beställas från AdLibris
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar