tisdag 23 juli 2019

”Jag for ner till bror” av Karin Smirnoff


Återvända. Komma tillbaka när man bestämt sig att inte. Vad en plats gör med en människa. Varenda centimeter av bygden besudlad med någons synd. Och alla vet.
Jana Kippo återvänder till barndomsbyn Smalånger för att ta hand om sin bror. Det mesta är precis som innan hon reste därifrån. Maria hittas död, Bror håller på att supa ihjäl sig och i Johns svarta ögon blir Jana kvar. Börjar arbeta inom hemtjänsten, hjälper Marias man att reda i dödsboet. Reder i sig själv. Jana, som stack ner sin far med en högaffel.


(Bild lånad från förlagets hemsida.)


Karin Smirnoff debuterade med ”Jag for ner till bror” under 2018, en text som jobbades fram under en termin på Lunds författarskola, och boken blev sedan Augustprisnominerad.
Smirnoff är en författare med ett brokigt förflutet som bl a fotograf och journalist och driver numera en trävarufirma.
Hon har byggt en brutal berättelse, i tvära kast mellan lidelse och våld. Det är inte bara den norrländska glesbygdsscenen som ger mig känslan av att befinna mig i en skog, utan genom läsningen manar berättelsen mig att tassa mjukt, och man anar gläntan längre fram utan en aning om vad som blir synligt bakom nästa snår av sly. Mellan stammarna avtecknar sig en stig av fromhet och som läsare vaggas man kärleksfullt allt medan råheten i Janas livshistoria avtäcks.

Mitt i Janas konfrontation av sitt eget flyktbeteende så är detta en berättelse om förlåtelse. Vad en människa kan förlåta, och vad som är nödvändigt att förlåta för att fortsätta vara människa.
Jana är van vid att fly; från handlingar och känslor. Med en uppväxt av utsatthet är hon på ytan hårdhudad, men mötet med hembygden och människorna från det förflutna tvingar henne att våga möta sig själv och se efter vad livet egentligen gjort med henne. Det blir ett hemvändande på flera plan.

Det är språket som lyfter berättelsen om Jana. Avsaknaden av skiljetecken skapar en rytm i flödet som känns väldigt konfrontativ. Precis som Jana inte längre kan blunda för vem hon är, kan inte heller vi som läsare blunda för Jana. Det får berättelsen att gripa tag och smyga sig på.
"Jag for ner till bror" är en stark och omskakande berättelse om livet.

Fortsättningen ”Vi for upp med mor” publicerades i april i år.

"Jag for ner till bror" publicerades av Bokförlaget Polaris 2018, och finns nu också i pocket.
Lo Kauupi har läst in ljudboken.
Boken finns i samtliga format bland annat hos Bokus och AdLibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Banned Books Week Sverige

Då och då dyker det upp en meme i mitt flöde på sociala medier som jag är väldigt förtjust i. Det är till synes saxat från den plattform som...