Jag möter den här texten med en förväntan av körverk. Jag
blir inte besviken. Klas Gustafson fogar samman röster när han tecknar porträtt
av människor och han gör det med en respektfull finstämdhet. För några månader
sedan läste jag hans intervjubok om/med Gösta Ekman, och Beppe Wolgers ligger
och väntar i en av alla bokhögar som gör mitt hem.
Jag är född alldeles för sent för att ha upplevt debatten,
och har inte heller sett filmerna i helhet, men Vilgot Sjöman och Lena Nyman är
välbekanta och älskade ansikten, och hela debatten om Nyfiken Gul och Nyfiken Blå
har inte lyckats undgå ens en sjuttiotalist, så boken känns som ett relevant
tidsdokument och delvis blir den det.
Underrubriken tar sats: ”Vilgot Sjöman
och Lena Nyman i den politiska oskuldens tid”. Filmerna utspelar sig 1966.
Sverige står inför ett uppvaknande, både politiskt och moraliskt, och filmen
söker spegla båda delar. Den nyfikna Lena ger sig ut på gatorna och intervjuar
människor om frågor i tiden. Politisk debatt IRL. En hel del gästspel görs där Olof Palmes medverkan
hemma i trädgården där han intervjuas med frun och barnen omkring sig, och
Martin Luther Kings intervju, orsakar störst reaktioner. Parallellt med
intervjuerna löper två berättelser; dels Lenas kärleksaffär med bilhandlaren
Börje, dels Lenas relation med regissör Sjöman under tillkomsten av filmen.
Filmen blir som en väv. Lenas nyfikenhet samlar trådarna i väven i sitt
kartotek och sitt arkiv Nymans Institut, och människor, möten, tankar, åsikter, relationer blir
byggstenar för att visa ett tidsaktuellt Sverige, med alla sina brister och
sitt behov av förändring.
Det politiska målet i filmen: sex och socialism, handlade
enligt Sjömans dagbok om att undvika att hamna i alltför vaga och intetsägande
linjer, utan istället låta filmen ha en tydlig ung socialdemokratisk färg –
rikta sig till de unga sossarnas värderingar och ställa sig i opposition till
den äldre sossegenerationen. I efterhand fick filmen kritik för att lägga för
mycket energi på Franco och Spanien, och nästan ignorera det pågående kriget i Vietnam.
Efteråt har Sjöman sagt att han borde skiftat fokus.
Det publiken, censuren, journalisterna och tiden minns mest
är de många sexscenerna. Produktplaceringsorgasm, sittgök utanför kungliga slottet eller finstämda möten på Lenas skrynkliga madrass. Läst så här inser man att de hade ett syfte, fanns i
ett sammanhang, så när filmen exporteras till Frankrike och klipps ner med 30
minuter för att ta bort ”onödiga ointressanta svenska angelägenheter” och gå
direkt till de intressanta bitarna, så förstår man mer hur intresset för filmen
delvis sköt förbi målet och hur den felaktigt kallades chockerande och
beskylldes för pornografi. När man inte kunde hitta det man sökte, så skapade
man det själva, blir min känsla.
I dagens aktuella ”metoo”-rörelse, känner jag starkt för den
utsatthet som drabbade Lena Nyman efter premiären, när hennes person gjordes
narr av i dagspressens recensioner. Herrarna
recensenterna kritiserade valet av en fet och ful skådespelerska och lade mer
energi på att kritisera Nymans nakna kropp än på att analysera filmen. En
sekvens i boken citerar Nymans dagbok där hon 30 år senare får en ursäkt från
en av de värsta mansgrisarna som inte hade en aning om att hon tog så illa vid
sig, för han menade inget illa. Det är en sekvens som smakar riktigt illa och som
stannar kvar.
Det här är en bok som är många saker. Byggd som en film med
scener, och kapitel med sina egna rollistor, ger boken dels en inblick i vilka
Vilgot Sjöman och Lena Nyman var genom biografiska avsnitt, vilka de var för
varandra med berättelsen om deras förhållande, dels berättelsen om filmens
tillkomst, syfte, mottagande, spridning, debatt och roll idag. Välskriven,
underhållande och till stor glädje, även för mig som faktiskt inte sett
filmerna – men det tänker jag göra nu.
”Nyfikna – Vilgot Sjöman och Lena Nyman i den politiska
oskuldens tid” av Klas Gustafson
Utgiven 2017 av Alfabeta Förlag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar