torsdag 28 december 2017

”Tjoho, nu är det jul!” av Ulf Nilsson, med illustrationer av Emma AdBåge

Varje jul har sina traditioner. En del har hängt med sedan barndomen och kanske t o m före det – en del av familjearvet – och andra skapas nya efter hand. Nya upptäckter som blir viktiga och som får ta plats och återvända nästa år. Jag har lite nyfiket följt fenomenet ”adventsbok” växa fram, men ännu inte testat själv. Idén är en berättelse i 24 kapitel där man läser ett kapitel om dagen från första december och hela vägen fram till julafton. I år träffade jag på Rabén & Sjögrens adventsbok ”Tjoho, nu är det jul!” redan på Bokmässan i september och köpte den med tanke på gudsonen. Men efter höstens blädderläsande bestämde jag mig för att behålla den själv. Ja, jag vet att det var lite elakt, men han fick både pixikalender och en jättehög med julklappsböcker….




Det är en söt historia om grisen Ruffe som tagits omhand av barnen på grisfarmarens gård och som kulting varit barnens lekkamrat och matats, badats, lekts med och älskats. Nu är Ruffe stor och julen närmar sig och galten har noga berättat för Ruffe att om han blir utvald att åka iväg med lastbilen ska han rymma det första han får en chans för nu närmar sig julen. Ruffe vet inte vad julen är, men han förstår på galten att det är något ruskigt och farligt som man gör bäst i att hålla sig ifrån.
Naturligtvis blir Ruffe utvald att åka iväg med lastbilen och redan i första kapitlet lyckas han rymma från bilen. Ensam vandrar Ruffe in i skogen och möter katten Kss-Kss. Tillsammans tar de sig till gubben Lundströms övergivna hus. Där ska byggas väg och huset står ensamt i skogsbrynet i väntan på att rivas. I huset finns mössen Andersson och Pettersson och tillsammans slår sig de fyra nya vännerna ihop. Där hittar Ruffe en bok om julen och stegvis, med hjälp av bokens kapitel bestämmer de sig för fira jul tillsammans. En jul som är varm och känns som ett gott brummande i magen, och som inte är ett endaste dugg farlig.

Det är en fartfylld berättelse i 24 kapitel som innehåller det mesta julförberedelser ska innehålla. Där finns de muntra musikanterna, det lilla Jesusbarnet i sin krubba, pepparkaksbaket, paketinslagningen, jultvagningen, lekarna i snön, och så klart kärleken, sammanhållningen och familjebanden som ändå utgör julens innersta väsen. Och med givandets glädje, delandets gemenskap, och en massa kokt potatis och sås, infinner sig den brummande, värmande julen till sist.

Berättelsen är yrande rolig, men väjer inte för allvarliga ämnen som död och ensamhet, och jag tänker att det är en fin bok att läsa tillsammans, där man kan samtala och reflektera kring Ruffes och Kss-Kss’ upplevelser och de erfarenheter de gör. Det ger också en inblick i långtgående jultraditioner - att lära sig mer om, eller helt välja bort.

Jag vet i alla fall att till nästa år så kommer gudsonen definitivt få den här i adventspresent. Men jag köper honom en egen, för jag vill behålla min.

”Tjoho, nu är det jul!” en adventsbok av Ulf Nilsson, med illustrationer av Emma AdBåge, utgiven 2017 av Rabén & Sjögren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Banned Books Week Sverige

Då och då dyker det upp en meme i mitt flöde på sociala medier som jag är väldigt förtjust i. Det är till synes saxat från den plattform som...