tisdag 31 mars 2020

”Nils Gulliksson – illustrationer och skisser” av Orvar Säfström

När jag växte upp under 80-och 90-talet så hade jag ingen koll på vem Nils Gulliksson var. Jag hade inte heller upptäckt varken fantasy, rollspel eller mutanter. När kompisarnas äldre syskon samlade sig för Drakar & Demoner var det inte ens lockande nog att smyga på dom. Det var först som vuxen som jag läste ”Sagan om ringen”, först som ännu vuxnare jag provade på rollspel, och Mutant är än så länge bara en teoretisk kunskap.

Sådan är jag.

Men jag hittade ändå fram till den här boken, på slingriga vägar. Och jag har tyckt om den. På sitt sätt är det en biografi över en konstnär och illustratör i vardande, på ett annat är det en exposé över hur svensk fantastik växt fram, och växt upp. Tagit form, tagit gestalt – och rotat sig. I sitt eget bildspråk, sina egna uttrycksformer. Och vilken Nils Gullikssons roll varit i det. För den rollen har varit – och är - stor.

(Bild lånad från förlagets hemsida.)


Via de tidiga teckningarna på 80-talet, till senare tids uppdrag under 2000-talet, ser vi hur han stegvis finner sin röst, utvecklas i komplexitet – hittar det som kommer att bli hans signaturstil. Hur han blir säkrare i anatomiska detaljer, hur fantasin tar ut gränserna i vapen och rustningar. Och när dessa båda kombineras i bilder till framförallt Mutant, där olika djur ger karaktärerna dess egenskaper och dess själ – ja, då känner man att han är hemma. Det är så tydligt, t o m för en noob som mig, vilken påverkan Gulliksson haft på att etablera den visuella rollspelsmarknaden i Sverige. Och jag blir lite extra förtjust att porträttet avslutas med bilder från ett bokprojekt kring ”Det susar i säven”, som är en av mina favoritberättelser.

Det är en oerhört generös bok. Mängden bildmaterial är enormt. Mycket är just skissmaterial, men jag är lite glad för det, för det bjuder oss läsare på Gullikssons process. Man får en tydlig bild av hur han arbetar, hur han bygger sina bilder och hur han jobbar med sina detaljer, och det är väldigt spännande att få ta del av.

Författaren Orvar Säfström är en av dom som var liten parvel på den tiden det begav sig, och som stod och kikade längtansfullt på omslagen till spellådorna. Till skillnad från mig var han med hela vägen från rollspelens svenska barndom.  Han har tecknat ett insiktsfullt porträtt och tar läsaren med på en resa genom Gullikssons bildvärld som ger mersmak.

”Nils Gulliksson – illustrationer och skisser” av Orrvar Säfström, är utgiven av Fria Ligan 2016.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Banned Books Week Sverige

Då och då dyker det upp en meme i mitt flöde på sociala medier som jag är väldigt förtjust i. Det är till synes saxat från den plattform som...